تازه ترین مطالب



پربیننده ترین مطالب

کد مطلب: 7343
تاریخ انتشار : س, 1392/12/27 - 20:43
دشت مغان و جاده های مرگبارش

اهمیت راهها و شبکه ارتباطی و مواصلاتی در هر منطقه یا کشور از جمله مباحثی است که نمی توان از نقش آن در فرایند توسعه صرف نظر کرد.
 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آران مغان، راهها و جاده ها در هر منطقه و کشوری بمنزله شریان و شاهرگ حیاتی آن به حساب می‌آید. وجود راه‌ها باعث پویایی و تحرک هر منطقه می‌شود و این تحرک به نو به خود باعث توسعه و بهبود اقتصادی می‌شود و با توجه به روند توسعه روز افزون کشور‌ها، اهمیت راه‌ها روز به روز زیاد شده و بر میزان ترافیک آن ها نیز افزوده می شود. اهمیت راهها و شبکه ارتباطی و مواصلاتی در هر منطقه یا کشور از جمله مباحثی است که نمی توان از نقش آن در فرایند توسعه صرف نظر کرد.

 

در جهان امروز یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی، راه‌ها با بازدهی مناسب هستند و در سال‌های اخیر مدیریت نگهداری را‌ه‌ها به یک حرفه تخصصی تبدیل شده است. دشت مغان به لحاظ انزوای جغرافیایی و قرار گرفتن در نقطه صفرمرزی و مظلومیت تاریخی اش سالهای متمادی در تاریخ پرفراز و نشیب خود محروم از این امر مهم بوده است.زمانی که در سال 1344 طرح احداث سد میل مغان به اجرا در آمد کمتر کسی انتظار چنین توسعه پیش رونده ای را در منطقه پیش بینی ‌می کرد.اما این جلگه با همت مردان و زنان پر تلاش و رنجدیده اش تبدیل به نگین سبز آذربایجان ایران گردید.توسعه اقتصادی و ایجاد یکی از بزرگترین شرکتهای کشت و صنعت و دامپروری جهان در دشت مغان در وسعتی به مساحت 63 هزار هکتار ضرورت ایجاد جاده ای مناسب و  راهگشا را در منطقه دشت مغان بوجود آورد. شهر پارساآباد (پارس آباد) که خود محصول این فرایند توسعه اقتصادی است تا پیش از احداث جاده کنار گذر رود ارس بوسیله یک رشته راه اصلی به شهر گرمی و از طریق این شهر به اردبیل وصل می شد.اما ایجاد شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در دو سوم از وسعت دشت مغان و در مسیر جاده مشکین شهر و نیاز منطقه و بخصوص شرکت به جاده مواصلاتی باعث شد تا طرح ایجاد جاده پارس آباد- اردبیل سرعت بیشتری به خود بگیرد و این جاده پس از سالها انتظار به بهره برداری رسید.

 

جاده پارس آباد – بیله سوار ؛ تعداد خودروها روز به روز افزایش ولی ظرفیت جاده های دشت مغان در همان وضعیت قبلی باقی مانده است

تا همین یک دهه و نیم پیش این جاده در کنار جاده مواصلاتی پارس آباد- بیله سوار و گرمی نیاز ارتباطی و جاده ای مردم منطقه را بدون هیچ مشکلی بر آورده می ساخت.این راهها برای مردمی که به جز ایل راه (کوچ رو) راه دیگری را در منطقه ندیده بودند به مثابه جاده خوشبختی برای آنان به شمار می‌رفت.اما گذشت زمان این جاده­ها را به قتلگاه همین مردم زحمتکش این دیار تبدیل کرده است.

افزایش جمعیت منطقه ،عدم توسعه راههای ارتباطی و افزایش روز افزون و وحشتناک خودرو در خانوار‌های دشت مغانی و از سوی دیگر افزایش کامیون‌های باری و ترانزیت و خطوط تاکسیرانی بین شهری، کار را برای رانندگی در جاده‌های مغان سخت کرده است. مروری بر تصادفات و تلفات انسانی جاده ای یک دهه اخیر واقعیت‌های تلخ تری را نمایان می سازد.این در حالی است ضایعه از دست رفتن جان انسانها محاسبه نشده است .ضایعه‌ای که با هیچ چیز و به هیچ نحوی قابل جبران نیست بخصوص با توجه به قبیله‌ای و عشیره‌ای بودن خانواده‌های مغانی مرگ یک نفر مشکلات روحی و روانی بسیاری را برای خانواده‌ها و اقوام آنان بوجود می‌آورد.     

آمار تصادفات و تلفات جاده ای در مقیاس کشوری این نگرانی را بیشتر می‌سازد. ایران با داشتن یکصدم جمعیت جهان، یک چهلم تصادفات دنیا را داراست. از سال 1365 سالانه 10 تا 15 درصد به حوادث جاده ای افزوده شده است و ایران در سال 1385 با بیش از 27هزار کشته ناشی از تصادفات جاده ای صدرنشین کشور های جهان است. در حالی که در سایر کشور ها به ازای هر 10 هزار خودرو سالیانه بین 6-5 مورد مرگ اتفاق می افتد، این رقم در کشور ما به 35 مورد برای هر 10 هزار خودرو می رسد. بطور کلی در ایران 90 درصد سفرها از طریق جاده انجام می شود. با توجه به نبود خط آهن ریلی در دشت مغان و سهم بسیار اندک ناوگان هوایی در جابجایی مسافر و بار می توان گفت بیش از 99 درصد سفر در دشت مغان از طریق جاده صورت می‌گیرد ،آن هم در جاده‌هایی که امروزه بسیار حادثه خیز هستند. گذشته از غیر استاندارد بودن جاده ها افزایش خودرو در دشت مغان مطلقاً با بهبود و گسترش جاده ها تناسب ندارد. آمارها نشان می دهد بیش از 70 درصد تصادفات در کیلومتر 30 شهر ها اتفاق می‌افتد که می‌توان با جدا سازی باندهای رفت و برگشت تا حدود زیادی از بروز تصادفات جلو گیری کرد.

 

جاده پارس آبادمغان در منطقه "پالازدی" تراکم خودرو در جاده بخوبی مشهود است

در صورت اجرا و تکمیل پروژه جاده اردبیل- مغان مرز بیله سوار، تازه‌کندمرزی ‌و اصلاندوز مهمترین نقطه برای اتصال‌ به جمهوری آذربایجان و از طریق این کشور به کشورهای مشترک المنافع و در نهایت اروپا خواهد بود. برای نیل به این اهداف ایجاد وحدت رویه در بین نمایندگان مجلس استان اردبیل برای پیگیری و حل مشکل اعتبار ساخت و دو بانده نمودن جاده اردبیل- مغان در مجلس شورای اسلامی با توجه به تصویب آن ، فعال نمودن لابی نمایندگان استانهای اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی و تلاش بی‌پایان مسئولین برای عملی‌ ساختن طرح آزاد راه مغان- اردبیل،احداث راه آهن اردبیل – مغان، افزایش کنترل فیزیکی جاده‌ها،ساماندهی و ترمیم علائم راهنمایی و رانندگی،تقویت اورژانس جاده‌ای و ایجاد تلفن امداد جاده ای با هدف کمک‌رسانی به مسافرین و مصدومان خواسته‌هایی است که مردم دشت مغان بحق از مسئولین منطقه و استانی دارند. امید است دیگر شاهد مرگ هیچ هموطنی چه دشت مغانی و چه غیر دشت مغانی در جاده‌ها و بخصوص در جاده‌های سرد و میان سبزه‌زارهای زیبای دشت مغان نباشیم.     

به امید آن روز...

احد قاسمي

انتهای پام/

 

اخبار شهرستان را اينجا ببينيد

دیدگاه‌ها

جالب بود.

به نظر بنده عامل انسانی در رانندگی خیلی مهم می باشد و عجله کار رانندگی را خراب می کند و باعث سلب آرامش و آرایش خودروها در جاده می شودترافیک روان بهرصورت نباید خدشه دار شودباید به ترافیک جاده کمک کرد با آرامش رانندگی کردن و نبایدنظم جاده را بهم ریخت اکثرا" تیپ خیلی جوان اینکارها را می کنند بایستی بزرگترها تذکر بدهند.

با سلام خدمت شما آقای مجردی ، مثل اینکه شما دارید بدون آمار حرف می زنید اگر دقت کرده باشید بیشتر تصلدفاتی که صورت گرفته سنشون از میانسال به بالاست ، چیه هرچی اتفاق ناگواره و مشکلی پیش میاد پای جوانها وسط ،نتاسفم برای این عقیده های بی پایه ... نمی خواهم خدمتتان جسارت کنم ولی حداقل اگر آماری دارید ارائه کنید ممنون میشم

باسلام دوست عزیزی تحت عنوان پسر نظری ابراز داشته اند با تشکر از ایشان بنده و یا هیچ کسی نمی تواند از رانندگان عبوری در جای جای جاده آمارگیری نمایند که کدام رده ی سنی چگونه رانندگی می کنند نظری که بنده اعلام نموده ام تجربی است و مسئله ای است که در جاده ها و خیابانهای شهر همگان مشاهده می فرمایند در ضمن مطلقا" به گروه سنی خاصی اشاره نشده در ضمن عقیده ای مطرح نشده که بی پایه یا با پایه باشد صرفا" اظهار نظر بو دو بس و در اظهار نظر بنده به تصادف اشاره نکرده ام به آرامش و ترافیک جاده پرداخته بودم در ضمن بنده دقیقا" سی سال است رانندگی می کنم و الحمداله بارعایت حق تقدم تصادفی پیش نیامده و اکثر نقاط ایران را هم با رانندگی خود مسافرت نموده ام . باتشکر

"باعث سلب آرامش و آرایش خودروها در جاده می شودترافیک روان بهرصورت نباید خدشه دار شودباید به ترافیک جاده کمک کرد با آرامش رانندگی کردن و نبایدنظم جاده را بهم ریخت اکثرا" تیپ خیلی جوان اینکارها را می کنند بایستی بزرگترها تذکر بدهند." جناب آقای مجرد با توجه به احترامی که به عنوان یک برادر بزرگ برای شما قائلم ولی این جملات شما " سلب آرامش و آرایش خودروها،اکثراً تیپ جوان" مستقیم دلالت بر رعایت نکردن حق و حقوق دیگران توسط ما جوانها می باشد،من به عنوان یک جوان این نظر شما را قبول ندارم و رانندگی هر شخص بستگی به فرهنگ و نوع نگرش شخص به جامعه دارد و نباید تیپ خاصی از جامعه را مورد خطاب قرار دهید.ممنون البته عذر می خواهم که به حرفهای شما ایراد گرفتم.

با تشکر از برادر عزیزم و با ادای احترام به جوانان شریف منطقه مان امید است فرهنگ رانندگی مان هر روز بهتر از دیروزمان باشد و متناسب با شخصیت مان رانندگی کرده و قوانین راهنمائی و رانندگی را رعایت نمائیم .انشاالله

با سلام خدمت آقاي قاسمي به نوبه خود از جنابعالي به دليل نگارش اين مطلب كه كاملا به صورت علمي تهيه شده تشكر مي كنم اميدوارم كه در جهت تلاش و پيگيري مسئولان شهرستان و استان به ويژه نمايندگان مؤثر افتد.

من با تمام نوشته های افتخار مغان استاد احد قاسمی موافقم و باید نکته ای را اضافه کنم. اینکه اکثر تصادفات و کشته های مغان جوان هستند اصلا شکی نیست .بنده اطلاع دارم در برخی از تصادفات متاسفانه راننده حالت عادی نداشته و بر اثر استعمال مشروبات الکلی یا سایر مخدرها به علت نداشتن تعادل روانی باعث تصادف و مرگ خود و سایر هموطنان شده اند.
ارسال نظر