تازه ترین مطالب



پربیننده ترین مطالب

کد مطلب: 9599
تاریخ انتشار : پ, 1392/09/14 - 12:22
وقتي فرهنگ تکریم ارباب رجوع جايش را به فرهنگ تحقیر مي دهد؟

آران مغان: انتقادهايي كه از سوي شهروندان پارس آبادي شده؛ چرا فرهنگ تکریم ارباب رجوع امروزه جايش را به فرهنگ تحقیر ارباب رجوع تغيير داده است.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري آران مغان، احترام به ارباب رجوع و تكريم مشتري سالهاست كه در دنيا رواج پيدا كرده است و اين امر جزء اساسي ترين سياست هاي موسسات و سازمانهاي هر كشور است كه از آن با عناوين مختلفي چون «مشتري نوازي»، «مشتري محوري» و …. مي توان نام برد.
 

از آنجايي كه اجراي موثر و موفقيت آميز اين طرح مستلزم تعيير نگرش سازمان نسبت به ارباب رجوع است قبول تكريم ارباب رجوع به عنوان يك فرهنگ سازمان مي باشد، لذا روابط عمومي مي تواند با ايجاد يك تعامل ميان ارباب رجوع و سازمان نقشي موثر در ايجاد فرهنگ ايفا نمايد.
 

متاسفانه امروزه در بعضي از ادارات، موسسات و سازمانهاي شهرستان پارس آباد نه تنها به اين مهم توجه نشده و ارباب رجوع مورد احترام قرار نگرفته و پاسخ مناسبي را دريافت نكرده، بلكه در پاره اي مواقع باعث درگـيري لفظي ارباب رجوع با معدود كارمندان اين ادارات هم شده، كه اين همان مصداق بي احترامي و عدم تكريم ارباب رجوع مي باشد.
 

حتما تا به حال برای شما پیش آمده که بنا به دلایل کاری و شغلی به برخي از ادارت و موسسات شهرستان پارس آباد مراجعه كنين و خواسته و ناخواسته به مشكلي برخورد كنين كه  باعث افسردگی و مايه نا اميدي شما بشه. تا حالا از خودتون پرسیدید چرا؟
 

آیا از هوای بسیار گرمش؟ یا عدم جذاب بودن شهرش؟ یا راه آسفالت كوچه و خيابان بسیار بدش که انگار آدم با پای پیاده این راه رو طی بکنه بهتر از سوار شدن با ماشينه؟ و یا نه از برخورد نامناسب برخي كامندان كه حتما میدونید کارتون در آن روز حل نمیشه و به هر دلیلی میگن برو فردا بیا؟ اما تا يك مسئول رده بالا از استان به شهر مشرف بشه، در يك چشم بهم زدن تمام كارمندان خيلي منظم در پست اداريشان حاضر و هر چی پارچه توی این شهر هست ميخرن و پلاکارد تبریک و تقدیر و تشکر از همدیگر بر روی آن مي نویسند.
 
من و شما خوب میدانیم که در این شهر فرهنگ دوست! فرهنگ تکریم ارباب رجوع به فرهنگ تحقیر ارباب رجوع و فرهنگ رفع مشکل به فرهنگ دفع مشکل تغییر داده شده اندک كسی هم که از حقش دفاع نمی کند...چرا؟ چون آخه بابا این کارمند آشنامونه! اگر یه کلمه حرف بزنم باهام لج میکنن و کارم حالا حالا ها راه نمیفته!
 

چرا معدودي از کارمندان ادارات فکر می کنند که فقط وقت آنهاست که ارزش دارد؟ و نباید با صحبتهای بی مورد مراجعه کننده تلف شود تا ایشان بتوانند با خیالی آسوده تر " گیم" روی مانیتور رایانه شان را به مرحله بعد ببرند؟
 

اگر جایی حق ما رو ضایع کردند باید اعتراض کنیم. ولی ما را چه شده است که برای کاری به اداره ای مراجعه می کنیم و وقتی با صندلی خالی کسی که کار ما دست اوست مواجه می شویم و همکارش بدون اینکه سرش را از روی LCD موبایلش بلند کند با آرامش تمام بگوید: " نیستند. رفتن بیرون از اداره. مرخصی هستند. اطلاعی ندارم یا یه جمله تو همین مایه ها"
 

بله دوستان. هیچکدام جرات نمی کنیم بگیم ایشون تو ساعت اداری که باید کار من و امثال من رو انجام بدن چرا باید برن خرید از 4 شنبه بازار؟ چون اینجوری تو مغز ما فرو کردن که مرخصی حق کارمنده و می تونه هر موقع دلش خواست...!
 

 و امروزه متاسفانه ادارات و سازمانها هم تبدیل به ماشین تائید و امضای اتوماتیک شده اند و از کارمندی سوال نمی کنند که اگه الان تو بری و یه بدبخت از یک روستا برای انجام کاری بیاد و تو نباشی کسی هست کار تو رو انجام بده ؟
 

بگذریم، اگر به چنین موردی برخوردید، سرتون رو نندازین پایین و فرداش برین. برای وقت و شان خودتون ارزش قائل بشین. از مقام بالا دست بخواهيد به کار شما رسیدگی بشه. اگه نشد، برین پیش حاكم شهرتان(فرماندار) و از عواقبش نترسید. هیچ کارمندی تو ی اين شهر نمی تونه مانعی برای کار قانونی شما بتراشه. ممکنه یه مقدار طولش بده ولی مطمئن باشین اگر در این موارد سکوت کنید دارین به خودتون، فرزندانتون و شهر و وطن و فرهنگتون خیانت می کنین.
 

آقای فرماندار؛ اگه شما زمانی چشمتان به این مطالب افتاد، بدونین که اکثر مردم پارس آباد، از برخورد برخي کارمندها در ادارات و سازمانها و بانكها و مرخصی های وقت و بی وقت و حاضر نبودن سر میزشون و انجام نشدن کارها در موقع مقرر و طول کشیدن کار اداری در پارس آباد ناراضی هستن.
 

اينها همه سوال هايي است كه مردم شهرستان پارس آباد به دنبال جوابي براي آن هستند؟
 

الان هر کسی تو یه اداره کار داره اول دور میفته تو دوست و فامیل ببینه کی تو اون اداره یه آشنا داره، چون امیدی به انجام عادی کارش نداره. جلسه های اداری پدر ارباب رجوع رو درآورده.
 

چرا جلسات همشون بعد از صبحانه شروع میشن و دقیقا تا وقت تعطیلی ادامه دارن؟
 

چرا وقتی مدیر اداره ای تو جلسه هست کسی به عنوان جانشین حتی با حداقل اختیارات نیست؟
 
 
چرا گفتن برو فردا بیا اینقدر برای کارمندا در پارس آباد راحت شده؟
 

با الکترونیکی شدن سیستم ادارات بهانه جدیدی لوپ کلامشان شده آقا سیستم قطعه؟
 

برو نیم ساعت بعد یا فردا بیا دوست من آیا فکر نمیکنی ارباب رجوع بهتر از تو اون سیستم و میفهمه وبا کمی پافشاری مچتو بگیره؟
 

همه مردم انجام کار قانونی رو تو ادارات وظیفه میدونیم نه لطف
 

پیشاپیش از معدود کارمندانی که جزو افراد یاد شده نیستند و خالصانه به بندگان خدا خدمت كرده و برای روزی حلال شب روز  زحمت مي كشند كمال عذر خواهی را دارم.
.........................
گزارش از مرتضي برّي
انتهای پیام/
 
اخبار شهرستان را اينجا ببينيد

دیدگاه‌ها

جناب اقاي بري، مديرمحترم سايت آران مغان متاسفانه در بعضي از ادارات ضمن اينكه ارباب رجوع را تكريم نمي نمايند بلكه با نوعي ارباب مابانه و بقول جنابعالي با سردي و ترشرويي برخرود مي نمايند. بياد داريم مقام معظم رهبري يكي از عناوين مهم سالها را به مبارزه با تبعيض و فساد(در همه ابعاد آن) اختصاص دادند. يعني اين مرض مضر كاملا احساس شده بود. ريشه چنين برخوردها زماني به اوج مي رسد كه مدير و يا مسئولي خودش را منتسب به يكي از مناصب قدرت بداند. در نظام اداري جمهوري اسلامي ايران مسئوليت به معناي مقبوليت و مشروعيت است. كسي كه فاقد چنين خصلت هايي باشد صدمات جبران ناپذيري به سيستم اداري وارد ميكند. در نظام اداري عدم برخورد صحيح با ارباب رجوع، حضورنداشتن غير موجه در اداره و سوء استفاده از قدرت پست و مقام، از موارد بارز تخلفات اداري محسوب مي شود. اميدواريم مسئولين محترم بگوش و به هوش باشند كه اين مسئوليت امانتي است سنگين و گران !

سلام،کارمندانی هستند که کارهایشان رو صادقانه انجام میدن ولی اگه به همین منوال پیش بره همین معدود کارمندان هم آلوده چنین مشکلی خواهند شد و من با پیشنهاد شما بخاطر اعتراض کاملا منطقی ارباب رجوع موافقم.
ارسال نظر