تازه ترین مطالب



پربیننده ترین مطالب

کد مطلب: 31216
تاریخ انتشار: س, 1398/03/21 - 14:10
اسمش را جاده مرگ گذاشته اند؛ جاده اردبیل - مشگین شهر- مغان در شمال استان اردبیل کمتر هفته ای است که بدون سانحه رانندگی با تلفات جانی و مالی سپری کند.

به گزارش آران مغان به نقل از تنها در تعطیلات عید فطر چندین فقره سانحه رانندگی در جاده‌های منتهی به پارس آباد مغان بوقوع پیوست که ۱۰ نفر کشته و چندین نفر نیز مصدوم برجای گذاشت، ضمن اینکه در سال گذشته نیز روند تصادفات در این جاده روند رو به رشدی داشته است.
 

آمار تلفات انسانی حوادث رانندگی در جاده‌های استان اردبیل پارسال ۵۴ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال ماقبل افزایش داشت. امار تلفات انسانی نیز پارسال بیش از ۱۸۰ نفر بوده است که سهم جاده‌های شمالی در آن قابل توجه می‌باشد.

 

تلفات قابل توجه انسانی در سوانح رانندگی چند روز اخیر در جاده‌های شمالی استان باعث شد تا رئیس کل دادگستری اردبیل به دادستانی پارس آباد مغان و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری دستور بررسی علت وقوع سوانح رانندگی در این جاده را بدهد.

ناصر عتباتی تاکید کرد که باید در زمینه کاهش تصادفات، حذف نقاط حادثه‌خیز و پیشگیری از حادثه‌های فوتی جاده‌های شمالی استان اقدام اساسی صورت گیرد.

وی اعلام کرد که تمام عوامل مؤثر در این حوادث از جمله اداره کل راهداری، پلیس راه، نهادهای آموزشی و رسانه با جدیت مضاعف این مسله را پیگیری کنند و اقدامات لازم را برای کاهش این اتفاق‌های ناگوار انجام دهند.

تعدد سوانح رانندگی در جاده اردبیل -مشگین شهر- پارس آباد مغان در طول سال بویژه چند روز اخیر افکار عمومی را بشدت حساس کرده و انتقادهای شدیدی در این زمینه بدنبال داشته است.

 

*** علت افزایش تصادفات رانندگی چیست؟ عامل انسانی یا جاده؟

 

در باره اینکه علت سوانح متعدد رانندگی در جاده‌های استان بویژه در شمال آن چیست؟ نظرها و اظهارات گوناگونی از سوی کارشناسان، مسئولان ارگان‌های ذیربط و حتی مردم عادی ارائه می‌شود.

 

دستگاه‌های مرتبط به احداث و نگهداری جاده‌ها اغلب اعتقاد بر این دارند که اصلیترین عامل بروز تصادفات رانندگی در استان عامل انسانی بوده و جاده در این میان در مراحل بعدی و با نقش کمتر قرار دارد.

 

برخی‌ها با اشاره به وضعیت مشابه جاده‌ها در مناطق مختلف استان اعتقاد بر این دارند که اگر عامل جاده دخیل در سوانح رانندگی بود می‌بایست در تمامی راه‌های استان شاهد تصادف رانندگی مرگبار می‌بودیم در حالی که این حوادث بیشتر مربوط به جاده‌های شمالی استان می‌باشد، پس باید علت را در عوامل دیگر جستجو کرد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل می‌گوید که جاده‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود اگر در بحث ایمنی مشکل داشت اجازه استفاده و بهره‌برداری از آنها داده نمی‌شد، بنابراین جاده‌ها از بابت ایمنی و طرح هندسی مشکلی ندارند و اگر هم نقصی باشد پلیس راه اعلام کرده و سازمان راهداری نسبت به رفع نقص اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

محبوب حیدری افزود: عمده مشکل در استان عامل انسانی و عدم رعایت سرعت مطمئنه در راه‌هاست.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل هم گفت که بیشترین تخلف سرعت غیر مجاز رانندگان در تعطیلات اخیر مربوط به جاده اردبیل- مشگین شهر - پارس آباد بوده است.

 

علی رحمتی افزود: تعداد کل تخلفات سرعت غیر مجاز ثبت شده در جاده‌ها ۱۲۴ هزار و ۱۶۴ مورد بوده که بیشترین آن با ۳۸ هزار و ۹۳۵ در اردبیل و ۳۵ هزار و ۹۲۷ مورد در پارس آباد ثبت شده است.

 

مسعود امامی یگانه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز گفت: با توجه به گزارش‌های اعلام شده، عمده تصادفات اخیر به دلیل انحراف به چپ، سبقت و سرعت غیرمجاز بوده که باید با فرهنگ سازی در رسانه‌ها رفع شود.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل نیز گفت که استان اردبیل در چهار سال ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ در زمینه سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای با کاهش قابل توجهی برخوردار بوده است.

 

علی یوسف زاده بیان کرد: اردبیل در این سال‌ها بقدری عملکرد مطلوبی داشته که وزارتخانه قصد دارد فعالیت‌های این استان را بعنوان الگو برای دیگر استان‌های کشور مطرح سازد و با این وضعیت افزایش یک باره تصادفات رانندگی و در نتیجه تلفات انسانی در سال ۹۷ نمی‌تواند به زیرساخت‌ها از جمله ساخت بزرگراه مربوط شود.

او بیان کرد: نه تنها در چهار سال گذشته در استان اردبیل اتفاق خاصی در زمینه زیرساخت‌های جاده‌ای و ساخت و ساز نیفتاده بلکه بر میزان بزرگراه‌ها و نیز راه‌های اصلی و فرعی استان افزوده شده و نمی‌توان علت افزایش سوانح رانندگی را به بزرگراه مرتبط دانست.

 

اما در این میان برخی از کارشناسان و مسئولان نیز بر نقش جاده و غیر ایمن بودن آن در استان بعنوان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در تصادفات رانندگی تاکید می‌کنند.

 

به گفته آنها، گرچه در بررسی تصادف‌های رانندگی بویژه در چند روز اخیر که تلفات انسانی قابل توجهی نیز بدنبال داشته عامل خطای انسانی از جمله سرعت و سبقت غیر مجاز و خواب آلودگی مهمترین نقش را داشته اما نباید غافل شد که نبود بزرگراه در جاده‌های شمالی و کم عرض بودن آنها حتی با احتساب عامل انسانی یکی از عوامل بروز این سوانح می‌باشد زیرا که در صورت وجود بزرگراه و جاده‌های عریض احتمال بروز این حوادث بسیار کم می‌شد.

 

آنها می‌گویند: نبود جاده‌های مناسب بویژه بزرگراه عامل اصلی تصادف در جاده‌های استان بویژه در شهرستان‌های شمالی است، جاده‌هایی که بیش از ۷۰ درصد سوانح رانندگی استان را به خود اختصاص داده است.

 

بر اساس آمارهای ارائه شده، ۱۱.۳ درصد راه‌های استان اردبیل اصلی ،۱۱.۳ درصد فرعی، ۷۵.۵ درصد روستایی و فقط ۲ درصد بزرگراه بوده و این عاملی است که همچنان در استان موجب بروز تصادف‌های مرگ آور می‌شود.

 

فرمانداران پارس آباد و مشگین شهر که جاده‌های شمالی استان در محدوده آنها قرار دارند تاکید می‌کنند که می‌بایست اقدام اساسی در زمینه توسعه راه‌ها بویژه بزرگراه در این شهرستان‌ها انجام گیرد.

 

علی علایی فرماندار پارس آباد مغان معتقد است که توسعه کشاورزی و اقتصادی استان تا حدود زیادی به چهار بانده کردن جاده سربند - پارس آباد و سربند تا سه راه صحرا (مشگین شهر) گره خورده است.

 

به گفته وی، با بهره برداری از طرح ملی پایاب سد خدا آفرین و به تبع آن افزایش تولید کشاورزی شهرستان به بیش از ۲ میلیون تن در سال بر اهمیت موضوع افزوده خواهد شد زیرا که تردد خودروها در این مسیر به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

 

فرماندار مشگین شهر نیز با بیان اینکه بیشترین تلفات فوتی تصادفات رانندگی این استان مربوط به راه‌های ارتباطی این شهرستان است بر سرعت گرفتن اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در بخش راه این شهرستان تاکید کرد.

 

*** فقر بزرگراهی در استان اردبیل

 

کارشناسان و مسئولان به فقر بزرگراه و راه عریض در استان اردبیل اذعان دارند و با توجه به نقش اساسی آن در اقتصاد و نیز کاهش سوانح رانندگی در استان تاکید دارند.

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل می‌گوید که این استان در زمینه بزرگراه و آزاد راه با فقر مضاعفی روبرو بوده و برای رسیدن به نقطه مطلوب در طول چهار سال، سالانه باید ۳۰ کیلومتر راه چهار بانده در آن احداث شود.

او با اشاره به نقش حیاتی جاده‌ها بویژه بزرگراه‌ها در توسعه، عمران و آبادانی هر منطقه افزود: متأسفانه وضعیت استان اردبیل در زمینه بهره مندی از آزاد راه‌ها و بزرگراه مناسب نیست و تلاش می‌شود با توسعه راه‌های استان این شاخص در کشور بهبود یابد.

 

وی با اشاره به اجرای برخی پروژه‌های بزرگراهی در شمال استان اظهار کرد: امسال برای ادامه عملیات اجرایی پروژه بزرگراه اردبیل، مشگین شهر ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است، تاکنون از مسیر ۸۵ کیلومتری این پروژه ۴۶ کیلومتر تکمیل شده و به زیر بار ترافیک رفته است و مابقی این پروژه نیز با اعتباری بالغ بر هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال به پیمانکار واگذار شده و بزودی ۲۰ کیلومتر دیگر از این پروژه تکمیل و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل هم گفت که فقر بزرگراه در استان واقعیتی غیر قابل کتمان بوده در این زمینه حتی از میانگین کشوری عقب هستیم.

به گفته وی، استان اردبیل ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی دارد که در این میان بزرگراه از سهم اندکی در جاده‌های استان برخوردار است.

 

وی بیان کرد: مدیریت استان در زمینه احداث بزرگراه رسیدن به رقم ۶۵۰ کیلومتر را در بلندمدت برنامه ریزی کرده اما در میان مدت هدف رسیدن به میانگین کشوری می‌باشد.

 

حیدری با اشاره به محدودیت‌ها در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی در کشور گفت: ساخت دست کم سالانه ۳۰ کیلومتر بزرگراه در استان برنامه ریزی شده تا در پایان چهار سال دولت به میانگین کشوری برسیم.

 

***چه باید کرد؟

 

به اعتقاد کارشناسان برای جلوگیری از بروز سوانح رانندگی در جاده‌های استان دو اقدام فیزیکی و فرهنگی می‌بایست به صورت همزمان مورد توجه باشد؛ از یک سو می‌بایست به اصلاح و توسعه جاده‌های استان بویژه در بخش بزرگراهی همت گماشت و از سوی دیگر می‌بایست در زمینه ارتقای فرهنگ رانندگی در جاده‌ها اقدام فرهنگی و رسانه‌ای گسترده‌ای صورت گیرد.

اقدام در اصلاح نقاط حادثه خیز، احداث بزرگراه و جاده‌های اصلی، نصب علائم هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی، بنرهای هشدار دهنده، خط کشی جاده‌ها، سرعت گیر و دیگر علائم هشدار دهنده از جمله اقدام‌هایی است که ضرورت ان احساس می‌شود.

 

تا زمانی که جاده‌های استان تبدیل به بزرگراه نشود انتظار کاهش چشمگیر تصادفات رانندگی شکل عملی به خود نخواهد گرفت و بر مسئولان است تا اقدامات خود را در این رابطه ضربتی کنند.

در این حال با توجه به زمان بر بودن توسعه راه‌های استان می‌بایست با اقدام فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای سنگین افکار عمومی را بشدت به موضوع رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بویژه در جاده‌های شمالی استان حساس و مطیع ساخت، ضمن اینکه پلیس نیز می‌بایست در این راستا بر اقدامات سلبی خود بیافزاید.

*** توجه دولت به رفع مشکل راه در شمال استان اردبیل

 

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل می‌گوید که دولت توجه ویژه ای به رفع کمبود و مشکلات راه دارد و در این راستا اعتبار ملی حوزه راه استان امسال نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده است.

 

مسعود امامی از اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی جهت توسعه راه‌های این استان در سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به شرایط جاده‌های شمال استان، چهار خطه کردن راه پارس آباد- بیله سوار به طول ۵۰ کیلومتر، چهارخطه کردن جاده گرمی- بیله سوار به طول ۵۱ کیلومتر و مسیر سه راهی صحرا تا رضی به طول ۱۵ کیلومتر و جمعاً به طول ۱۱۶ کیلومتر، جزو اولویت اصلی در حوزه راه است که در مرحله مناقصه و واگذاری به پیمانکار هستند.

 

وی افزود: پروژه چهار خطه کردن سه راهی صحرا به ارباب کندی به طول ۱۸ کیلومتر نیز تا هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید ضمن اینکه چهار خطه کردن جاده سربند به پارس آباد نیز به طول ۲۰ کیلومتر در دست اقدام است.

 

به گفته او، در مجموع حدود هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های راه‌ها در شمال استان در سال ۹۸ اختصاص یافته است.

وی ضمن اشاره به پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز واگذاری پروژه چهار خطه کردن مسیر قره آغاج تا سه راهی مشگین شهر افزود: در کنار این اقدامات، ایمن سازی، روشنایی، خط کشی، نصب دوربین و علائم هشدار دهنده نیز در مسیرهای پرتردد تقویت خواهد شد.

 

امامی بیان کرد: کمیته فنی شورای ترافیک استان بسته‌های کوتاه مدت برای حل مشکلات و نقاط حادثه خیز جاده پارس آباد تا اردبیل ارائه و اجرا خواهد داد.

 

یوسف زاده معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل هم با بیان اینکه ۱۶۰ کیلومتر جاده تا پایان دولت دوازدهم در استان احداث می‌شود، گفت: عملکرد دولت تدبیر و امید در استان بویژه در ۲ سال گذشته در زمینه راه به اندازه تمام دولت‌های گذشته بوده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل هم گفت: ۱۰۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان وجود داشت که همه آنها به جز ۹ مورد اصلاح شده و نقاط باقی مانده نیز امسال حذب می‌شود.

 

علی رحمتی افزود: حذف نقاط حادثه خیز در کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای نقش اساسی دارد و بر ایان اساس شناسایی نقاط حادثه خیز احتمالی همچنان ادامه دارد و در این راستا ۲۵ نقطه حادثه‌خیز توسط پلیس‌راه شناسایی و به این اداره کل اعلام شده که درصورت تأیید در کمیته مربوطه برای حذف آنها اقدام خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

 

اخبار شهرستان را اينجا ببينيد

دیدگاه‌ها

درکجای ایران جاده های مواصلاتی به این شکل است.جاده های استان جاده روستایی است. مگر 200 کیلومتر جاده چقدر هزینه دارد .چرابرای سایر استانها اعتبارهست ولی برای اردبیل نیست. اداث جاده مغان نیاز به ابنیه های فنی پیچیده تونل پل مارپیچ نیست. دشت صاف مغان .فقط نیاز به مصالح اولیه احداث جاده دارد.تازه معدن شن درمنطقه است.فقط قیر لازم هست .پس مشکل چی هست. 20سال است جاده رضی درحال اصلاح وتکمیل است . تاکی باید خسارت ببینیم.
ارسال نظر